01 januar 2013

Aktiver dit lymfesystem på en sjovere måde

Mange med lymfødem har lært at lave lymfedrænage på sig selv. Ideen er, at man med blide tryk og strygninger henover huden kan aktivere lymfesystemet andre steder i kroppen, så det kompenserer for den del, der er i stykker. Sådan en lymfedrænage kræver ro, tålmodighed og at man er helt nøgen. Det gider jeg altså ikke altid.

Lymfatisk åbning efter Lebed-metoden

Heldigvis har jeg fundet et mere aktivt alternativ. Det hedder lymfatisk åbning - på engelsk: Lymphatic Opening eller Lymphatic Warm Up - og er en del af den såkaldte Lebed-metode, som er et fysisk genoptræningsprogram.

Opvarmningen til træningsprogrammet består af 10 øvelser, som åbner og sætter gang i lymfesystemet, hvis man laver dem i en bestemt rækkefølge. Øvelserne efterligner principperne i manuel lymfedrænage, men i stedet for at stimulere lymfesystemet med tryk og strygninger, arbejder øvelserne med åndedrættet og langsomme, blide bevægelser med let modstand, som strækker huden og påvirker lymfesystemet.

Sherry Lebed Davis har selv lymfødem

Lebed-metoden er opfundet af den tidligere danser Sherry Lebed Davis og hendes to brødre, der begge er læger. De ønskede at hjælpe deres mor, som var deprimeret, havde smerter og ikke kunne bevæge armen efter en operation for brystkræft. Det blev til et program, de kaldte Focus on Healing Through Movement and Dance for Breast Cancer Survivors.

Programmet blev en succes og bliver i dag brugt til (gen)optræning efter mange andre sygdomme end bare brystkræft under navnet Healthy-Steps.

Men for os med lymfødem er det mest interessante, at Sherry Lebed Davis også fokuserer på lymfødem - blandt andet fordi hun selv har udviklet lymfødem efter at være blevet behandlet for brystkræft i 1996. Hendes træningsprogram bliver altid indledt med at åbne lymfesystemet med det formål at forebygge lymfødem hos dem der ikke har det, og mindske generne hos dem der har det.

Download gratis plakat med programmet

Jeg stødte på Lebed-metoden tilbage i 2011, da jeg søgte på internettet efter hvad som helst, der kunne gøre det lettere at leve med mit lymfødem. På ægte amerikansk vis er Lebed-metoden naturligvis sat i system med både bøger og dvd'er, og jeg importerede straks Sherry til Danmark og gik i gang hjemme på stuegulvet.

For mig er der ingen tvivl: Den lymfatiske åbning virker. Øvelserne er enkle og skaber velvære især omkring skulderpartiet, og jeg oplever, at varmen strømmer igennem kroppen. Og som en ekstra bonus føler jeg mig aktiv og levende, når jeg laver øvelserne.

Fint nok, men det bliver træls i længden at lytte på Sherry og de vittigheder, hun udveksler med kursisterne, der optræder sammen med hende på dvd'en.

Nu er der heldigvis kommet en plakat med den lymfatiske åbning, som man kan downloade fra nettet kvit og frit. Og det vil jeg gerne opfordre alle til at gøre. Det tager lidt længere tid at lave øvelserne end at lave selvdrænage - men til gengæld behøver man ikke at tage alt tøjet af først for at være sikker på, at det virker!

Download plakat med lymfatisk åbning (på engelsk)
(Det tager lidt tid)

På Youtube er der en særlig Lebed Method kanal, hvor Sherry Lebed Davies blandt andet fortæller om lymfatisk åbning hen over i alt 12 video segmenter. Find dem her, hvis du har tid

Ingen kommentarer:

Send en kommentar